måndag 14 mars 2011

The Help av Kathryn Stockett

Det tog mig ganska lång tid att förstå varför Kathryn Stockett The Help har fått den Svenska titeln Niceville, för samhället Jackson som beskrivs i boken är inte direkt ett trevligt ställe - men det framgår tillslut med klarhet, och framstår som en bra alternativ titel på boken!

En annan sak som gör mig nyfiken från bokens första sida är hur man på svenska behandlat den kraftiga sydstatsdialekten som boken delvis är skriven på?! Dialekten ger verkligen en ytterligare dimension till klyftan mellan vita och svarta och det vore synd om den dimensionen gick förlorad.

Kathryn Stocketts roman är ett ambitiöst försök att skildra förtrycket av svarta i 60-talets Mississippi. Efter att han kommit in i handlingen och de tre berättarjagens olika historier så är det en riktig bladvändare. Det är en väldigt fängslande, målande berättelser om en grupp unga, vita societetskvinnor och deras svarta hemhjälper. Den visar på att det utbredda förtrycket av de svarta inte alltid beror på rasism utan i många fall bara handlar om rädsla för att bryta invanda mönster och falla i ogillande. Den visar upp så mycket dubbelmoral att jag får lust att ruska om karaktärerna och fråga hur de egentligen tänkte. Samtidigt innehåller boken en bra story om en ung vit tjej som riskerar sitt anseende genom att lyssna på de svarta kvinnorna och ta deras berättelser på allvar.En mycket läs- och tänkvärd roman!

2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag ska läsa den här boken. Jag är intresserad av den amerikanska södern och 60-talet.

    SvaraRadera
  2. Ingrid: Jag kan verkligen rekommendera den!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)