söndag 5 februari 2012

Acqua Dolce

Inte ens årets första italienska bok hämtades från listan som jag skrev ner i förra veckan! Istället föll jag för en ungdomsbok som jag hittade när jag och 7-åringen var på biblan förra veckan. Egentligen lånade jag den till dottern, men började läsa den själv och fastnade i en fantastisk saga om Acqua Dolce, flickan som föds i luften och sedan tillsammans med sina föräldrar landar i det gröna vattnet utanför en förtrollad ö.

Det är en fantastisk ö med kritvita stränder och vatten så sött att man kan dricka det - därav hennes namn som betyder sötvatten. På ön blir schimpanserna, delfinerna, sköldpaddorna och måsen Verdicchio Acquas bästa vänner.

Men ön bär också på en förbannelse. Den som inte ger sig av innan 29 dagar har gått kommer att vara fast på ön för alltid, eller dö. Acqua och hennes föräldrar lyckas fly hals över huvud i sista minuten.

Acqua börjar aldrig prata och det är inte lätt för henne att anpassa sig till livet på fasta land men när hon träffar sjömannen med den halvmåneformade snäckan runt halsen så förstår hon att det finns en möjlighet för henne att leva lycklig och övertalar sina klasskompisar att ge sig ut på ett äventyr tillsammans henne för att återerövra vad som fattas henne för att vara en hel människa.

En förtrollande modern saga som både har budskap och låter det läsande barnet ta del av en fantastisk drömvärld som eggar fantasin.

Andrea Bouchard har vunnit pris för boken (Premio Biblioteche di Roma) och den har satts upp som teaterföreställning. Om det och en massa annat kan man läsa på www.acquadolcedolce.info


2 kommentarer:

  1. Detta verkar vara en väldigt fin bok. Prisbelönad.. kanske blir den översatt...

    SvaraRadera
  2. I jmf med Sverige så produceras det väldigt lite barn- och ungdomslitt här. Därför är det extra kul att hitta något man gillar.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)