tisdag 8 maj 2012

Så mycket bättre än Hole

Jag vet att jag är mer eller mindre ensam bland alla deckarläsande bloggare att inte gilla serien om Harry Hole. Ändå lyssnade jag mig under hösten genom alla böckerna i bilen.

Vad som efter den pärsen faktiskt fick mig att ge Jo Nesbø ytterligare en chans kan jag inte svara på - men jag är glad att jag jag gjorde det för Huvudjägarna är så mycket bättre än böckerna om Hole. Boken är rappt skriven och Nesbø bygger gång på gång upp en förväntan där jag nästan biter på naglarna av obehag inför vad som skall komma - men så överraskar han och vänder utgången av scenen till en annan lösning än den som man förväntat sig. Jag älskar böcker där författaren förbigår det förutsägbara och överraskar mig på detta sätt! 


Boken får etiketten Deckare av mig , men det stämmer inte riktigt även om den är full av kriminella handlingar. Den är mycket mer än en deckare och dessutom finns det ingen gåta att lösa då de brott som sker från börjar står i öppen dager. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)