måndag 24 september 2012

Mammor och döttrar

Jag upptäcker att jag befinner mig mitt i en läsperiod på temat mödrar och deras döttrar. Eller när jag tänker närmre på det så handlar det om döttrar och deras mödrar - dvs samtliga böcker är skrivna ur dotterns perspektiv.

Det började med att jag i förra veckan började på Skärvor av en sönderslagen spegel av Christine Falkenland vars huvudperson befinner sig i ett slags tomrum efter den bortgångna mamman och som söker kraft att orka leva vidare. Förra veckan var jag förkyld och det blev lite för tung läsning, så jag la ifrån mig Falkenland och började istället läsa En ovärdig dotter av Justine Lévy. Inte vidare upplyftande läsning det heller...

Louise har haft en minst sagt brokig uppväxt med en mamma som gått från fotomodell, via diverse missbruk och som nu är döende i cancer samtidigt som Louise väntar sitt första barn. Om man gillar att läsa om destruktiva relationer (i detta fallet mamma/barn) så är det här en perfekt bok. Mår man däremot dåligt av sådana böcker ska man nog avstå från att läsa.  Jag gillade mycket! Tack Fru E (som ju har fin ny sida!).

Igår fortsatte jag på temat trasiga mamma/dotter relationer och plockade upp Jeanette Winterson's Why be happy when you can be normal som verkar fruktansvärt bra.







1 kommentar:

  1. Jeanette Winterson's nya ska jag läsa, läste ju Oranges Are Not the Only Fruit, gillade den. Själv har jag gott förhållande både med min mor och med min dotter...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)