måndag 31 mars 2014

Slutspurten

...eller att kalla det slutspurt känns lite väl positivt när det handlar om att sammanfatta senaste veckornas läsning i ett inlägg. Att läsa har varit lite som att trampa i sirap under ett par veckor och jag har inte fäst mig sådär jättemycket vid någon av böckerna. Det var ju tur att månaden började betydligt bättre så jag tillslut ändå tog mig imål på slutet ;)

Min slutspurt på mars månads läsmaraton anordnat av Bokmoster blir därför ett inlägg med inte mindre än tre titlar som jag egentligen inte har så stor lust att skriva mycket om...

1. Jag älskar Puffins klassikerserie. De är så otroligt snygga och jag har köpt en liten samling till barnen. Oftast är de trevliga att läsa med en hel del roligheter som ordlistor, och analyser av texten ur olika perspektiv att fördjupa sig i. Tyvärr älskade jag inte alls Treasure Island. Krånglig, rörig och trist. Sorry. Detta var en bok jag ville gilla, precis som den andra nyss utlästa klassikern The Old Man and the Sea. Bättre lycka nästa klassiker hoppas jag!

2. FTL av Rouzbeh Masarrat Agah gillade jag visst. Jag lyssnade på boken och hade speciellt ibörjan svårt att hänga med eftersom det är två berättarjag som växelvis ger sin bild av livet i förorten. Det är intressant och faktiskt lärorikt att höra hur killarna resonerar om hur de ska gå tillväga för att som invandrare från förorten (ja, de gör skillnad mellan sig och de som bor på t ex Södermalm och i deras ögon blivit försvenskade) bli någon i det svenska samhället. 

3. Nymåne av Diana Abu-Jaber. Även denna bok handlar om invandrare, fast helt annorlunda än FTL. Den fokuserar på en grupp människor med irakiska rötter eller intressen som rör sig kring en restaurang och den "mellanöstska" fakulteten vid universitet i Los Angeles. Boken utspelas under Sadams tid vid makten i Irak och präglas av oro, tvivel men också kärlek och avundsjuka får plats. Denna boken var också bra, men men ... jag vet inte, jag hade bitvis svårt att koncentrera mig och hade inget vidare läsflyt. 

Övriga sju böcker jag läst under detta maraton är:

Det roligaste med att delta i en utmaning har som vanligt varit att läsa lite fler bloggar än jag annars läser. Denna utmaningen har dessutom varit bra för mig för att komma in i att verkligen ta mig i kragen och skriva om böckerna som jag läst. Bra böcker är lätt att skriva om, vissa andra böcker värre...



4 kommentarer:

  1. Bra kämpat! Det var också en rolig "bieffekt" med utmaningen för mig, att börja läsa lite nya bloggar. Kanske gör vi om det nästa år igen :) Nymåne tyckte jag förresten mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är säker på att Nymåne hade förtjänat att läsas mer koncentrerar än vad jag lyckades med nu, det är en fin bok!

      Radera
  2. Grattis till målgång! Tycker att du hade en fin blandning på ditt maraton. Kul att du är tillbaka på bloggbanan!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)