torsdag 22 maj 2014

En deprimerande bild av Irland idag

Tillslut så kom min evighetslånga läsning av Boken Harbour till sitt slut. Puh.

Tana French är en irländsk författare som skriver deckare om poliserna i The Dublin Murder Squad - och det var just det att hon skriver om Dublin som fångade mitt intresse och jag önskade mig boken av min svärmor i julklapp.

Miljön är extrem och deprimerande men väldigt typisk och känns väl igen för den som upplevt Dublin både under den ekonomiska boomen och dess brutala krasch därefter.

Både offer och misstänkta gärningsmän verkar ha blivit mer eller mindre galna som en följd av den ekonomiska krisen och den ena beter sig konstigare än den andra. Boken blir liiiite väl lång, speciellt tråkiga är de långa konversationerna mitt i boken som citeras från de internetforum där ett av offren försökt hitta lösningen på ett problem med skadedjur i huset... z z Z. Fungerade bra som sömnpiller under värsta pollenutbrottet.

Hade boken varit hälften så lång, så hade den blivit dubbelt så bra blir mitt slutomdöme!

3 kommentarer:

  1. Fattar inte hur jag ska orka läsa ut, har bara läst drygt 100 sidor och är urless. Den ligger på vänt just nu (kanske för alltid).

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och efter mitt inlägg förstår jag om du inte blev mer peppad att läsa den heller ;)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)