måndag 26 januari 2015

En sekund i taget

Första boken jag läste i min 2 månder långa svenska bokmaraton var En sekund i taget av Sofia Nordin. Hedvig är en alldeles vanlig tjej som precis har börjat sjuan och vars liv fram tills nyss bestod av i att gå i skolan, vara med vänner och med sin familj. Men så drabbades plötsligt familjen - och alla andra, av feber och dog på bara några timmar. Alla utom Hedvig. När boken börjar har hela Hedvigs precis familj dött och hon beslutar att snabbt packa ihop det nödvändigaste från sitt hem och fly.

Efter den dramatiska inledningen var min första tanke att fy, en sån här otäck historia kan man väl inte sätta i händerna på en tolvåring, men sen ändrar jag mening och finner boken väldigt engagerande. Omslagsbilden känns dock missvisande tycker jag, den ger mer thrillervibbar, och någon thriller handlar det inte om!

Hedvig vet inte vart hon ska fly, men hon kan inte vara kvar där hennes familj ligger döda i sina sängar eller gå ut och riskera att se andra lik överallt. Sina kompisar till exempel. Så Hedvig drar till skogs, och bestämmer sig för att leta upp en lantgård hon har besökt tidigare med sin klass. Hon kan ingenting om naturen eller överlevnad, hon har ju varit upptagen med att leva sitt vanliga liv med kompisar och annat vanligt. Men på gården finns det djur och genom böcker lär hon sig sköta dem för att kunna överleva på det som djuren ger henne.

Boken är väldigt engagerande trots att det inte finns något specifikt hot mot Hedvig förutom rädslan inför framtiden, för att stöta på döda människor om man rör sig utanför den trygghetszon hon skapat kring gården. 

En annan intressant sak är att det inte är ett framtidsscenario som författaren bygger upp - detta händer i detta nu, det tillsammans med Hedvigs vanlighet och osäkerhet inför hur hon ska lösa de situationer som uppstår får historien att trots den extrema situationen kännas väldigt nära och realistisk. 

Kul att det finns två delar till att läsa nu. Spring så fort du kan och Som om jag vore fantastisk som kom i dagarna. Jag kommer absolut läsa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)