söndag 8 februari 2015

Läst så fort jag kan

Vi har en väldigt kall vinter och jag fryser mest hela tiden. I förmiddags satt jag dock och trängdes timme ut och timme in i en kokhet simhall tillsammans med en massa andra föräldrar. Många klagade på värmen men jag tyckte det var ganska skönt faktiskt :) Eftersom min dotter simmade 2 lopp på vardera knappa minuten fanns det gott om tid att läsa däremellan. När jag kom var alla stolar upptagna, men jag hittade ett bord att krypa upp på där jag fick vara lagom ifred, samtidigt som jag kunde kasta ett öga på bassängen när det behövdes.

Boken jag läste från början till slut var Spring så fort du kan, den andra fristående delen i Sofia Nordins serie (som började med En sekund i taget) och jag tyckte den skiljde sig ganska mycket från den första delen. Då förundrades jag över att författaren kunde bygga upp en spänning trots att det inte fanns några hot mot de överlevande ungdomarna på gården i skogen. I andra delen växer gruppen, men det gör även konflikterna dem emellan och nyfikenheten på (samt rädslan för) vad som finns utanför deras relativt trygga sfär. Det är fortfarande jättespännande, men nu på ett annat sätt - för nu händer det verkligen saker istället för att mest handla om hur man ska överleva. Jag gillar också att det är bra böcker som handlar om yngre tonåringar som även tar upp känslor som sorg och kärlek ur en synvinkel som är väl anpassad för den åldern. Det är en svår ålder att hitta bra böcker i. Är man läsvan är det lätt att men lite väl snabbt vill ta steget upp till unga vuxna litteraturen som ofta innehåller för komplexa ämnen för yngre tonåren.

Det är intressant att böckerna är skrivna ur varsin persons perspektiv och ger omväxling. Tredje delen har hunnit komma ut i år och eftersom tvåan slutar med lite av en cliffhanger så är jag sugen på att läsa även den närmsta tiden. Ska bli spännande att se om jag gissat rätt på ur vems perspektiv den boken berättas!

Uppdaterat 9 feb:  Började läsa del tre på en gång och ja, jag gissade rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)