fredag 16 september 2016

Att inte kunna värja sig

Det finns två egenskaper med ljudboken som nästan känns som varandras motsatser men som båda ändå är lika sanna båda två.

Det första är att om man inte är uppmärksam så händer det att man missar detaljer som har betydelse för handlingen. Det är svårt att bläddra tillbaka och ibland gömmer sig detaljen så långt tillbaka i berättelsen att den blir omöjlig att hitta. För mig är det speciellt tydligt när jag lyssnar på facklitteratur. När jag läste Konspirationen Olof Palme hoppade jag ofta tillbaka 5-10 minuter och lyssnade om på berättelsen när jag kom på mig själv att jag hade varit ouppmärksam.

Det andra är när berättelsen blir så närgången att man inte kan värja sig mot det otäcka som man kanske hade valt att skumma förbi i en läst bok. Så var det när jag lyssnade på Jakten på Kapten Klänning som är skriven av spaningsledaren Jonas Trolle. Det fruktansvärda sexövergreppen som fd polischefen Göran Lindberg är bitvis så detaljerade att det är svårt att lyssna.

Boken är samtidigt fascinerande och det är intressant att följa polisens arbete från det att misstanken uppstår till man kan gripa Lindberg. Det känns som en unik inblick i polisens spaningsarbete.

1 kommentar:

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)