onsdag 9 november 2016

Deckarfrossa i hörlurarna

Det har redan gått några veckor sedan mitt förra inlägg då jag var mäkta trött på mofibos utbud av ljudböcker. Lyckan var att jag befann mig lite närmre abonnemangets upphörande än jag trodde när jag skrev det  - så nu har jag både bytt till Bookbeat och hunnit lyssna på flera böcker!

Jag har inlett med en riktig deckarfrossa. Men det var precis vad jag brukar längta efter på hösten.


Tiggaren av Sara Sarenbrant hade jag lånat på biblioteket men lånetiden gick ut när jag bara hade 10 sidor kvar så då lyssnade jag på avslutet istället. Efter att ha läst första kapitlet och redan visste vem mördaren var och hur han hade mördat offret så var jag beredd att sluta läsa. Eftersom jag inte hade något annat för handen fortsatte jag ändå och det visade sig att historien utvecklades och blev mer intressant än inledningen antytt!

Kaninjägaren av Lars Kepler kom ut dagarna innan jag började abonnera på Bookbeat och det blev min första bok som jag lyssnade på i sin helhet - mest för att jag kunde! Att plötsligt ha ett aktuellt urval kändes lite som att stå i godisbutiken och försöka välja ut en enda godbit. Boken är dock fruktansvärd i sin råhet och jag påminde mig att jag redan vid Sandmannen tänkt att jag inte ska läsa fler Kepler-böcker

Under min mofibo-tid lyssnade jag bla på alla tillgängliga deckare av Leif GW Person och har väl lite motsträvigt kommit att uppskatta anti-hjälten Evert Bäckström, Sveriges bästa kriminalkommissarie men 100% uppklarade mord bakom sig. Kan man dö två gånger är inget undantag - jag upplevde den dock som väl långdragen, och utredningen känns klar långt innan boken är slut.

Sist men inte minst så har jag lyssnat på Sandgrav ay Helene Tursten. Det är roligt att hon har "kommit tillbaka" med en ny deckarserie efter serien om Irene Huss även om jag inte tycker den uppnår samma klass efter två böcker. Irene Huss kändes kanske lite mer vanlig medan Embla i denna serien har fått lite väl mycket goda egenskaper och därmed känns lite övermänsklig. Boken är otäck då den handlar om två försvunna barn och vilka strömningar det som kan uppstå i ett litet samhälle som en följd av det.

Men fyra deckare på rad räckte bra för nu och jag har nu bytt till något helt annat i lurarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar. Tack :)